Ändern Sie jetzt diesen Termin ab!
Nummer
0932
Datum*
Format TT.MM.JJJJ
AED
–
Datum2
Format TT.MM.JJJJ
Beginn
Format hh:mm
AEZ
–
Ende
Format hh:mm
Ort*
Humboldt-Universität zu Berlin
Freie Universität Berlin
Hochschule für Musik »Hanns Eisler« Berlin
Universität der Künste Berlin
Staatliches Institut für Musikforschung Preußischer Kulturbesitz
Centre Marc Bloch
Universität Potsdam
Musikinstrumentenmuseum Berlin
Ethnologisches Museum Dahlem
Technische Universität Berlin
Staatsbibliothek zu Berlin
Mendelssohn-Remise
Universität Potsdam in Zusammenarbeit mit 'Radialsystem' und der Schering-Stiftung
Freie Universität Berlin in Zusammanarbeit mit der Berliner Staatsoper und 'opera quaterly'
Zentral- und Landesbibliothek Berlin
Institut für Neue Musik der UdK Berlin und HfM Hanns Eisler
Gemeinsames Projekt von Studierenden der Humboldt-Universität und der UDK Berlin
Einstein Forum Potsdam
Haus der Berliner Festspiele
Max Planck Institut für Wissenschaftsgeschichte
Nikolaisaal Potsdam
Philharmonie Berlin
Max Planck Institut für Bildungsforschung
Haus der Kulturen der Welt
Berliner Antike-Kolleg
Staatsoper im Schiller Theater
Kunstbibliothek – Staatliche Museen zu Berlin
Andere
Adresse
Raum/Saal
Ref
Titel
Kurz-Info
Infotext
Abc9
Abc9
Abc9
Abc9
Abc9
Abc9
Abc9
Abc9
Abc9
Abc9
Abc9
Abc9
Abc9
Abc9
+3
+2
+1
- 1
- 2
[b]Arnie Cox (Oberlin College and Conservatory)[/b] The Audible and Inaudible in Music There is a distinction to be made between what is literally audible and what is seemingly audible, as in the case of melodic contour (the apparent rise and fall of melodies). While for most intents and purposes there may be little or no harm in pretending that melodies rise and fall, the list of such fictionally audible properties also includes musical motion, tension & release, expression, and beauty, and there are in fact disadvantages and even harm in epistemologies that are premised on such fictional audibility - or so I argue in this lecture. At the center of the set of the relevant issues is the relationship between bodies and feelings in conceptualizing what we hear, where fictional audibility disguises the roles of embodiment, enactment, and emotion. Outward from this center are then the implications for meaning-making, identity performance, and the construction of value in music education and scholarship and in societies more broadly. [b]Arnie Cox[/b] is Professor of Music Theory at the Oberlin Conservatory of Music (Ohio, USA), where he teaches music theory, musicianship, and the courses Music & Embodied Cognition and Music & Emotion. He is author of Music & Embodied Cognition: Listening, Moving, Feeling & Thinking (Indiana University Press, 2016). His most recent publication is “On the Subjects and Objects of Music Analysis” (in Music, Analysis, and the Body: Experiments, Explorations, and Embodiments, Nicholas Reyland and Rebecca Thumpston, editors; Peeters, 2018). Current projects include a book on music and emotion and an article on music and value. Die Gastvorträge finden im Wintersemester 2020/21 als Zoom-Sessions über Moodle statt. Sollten Sie Interesse an den Vorträgen haben, möchten wir Sie bitten, sich in die Moodle-Veranstaltung "Collegium Musicologicum" einzuschreiben. Dort erhalten Sie dann den entsprechenden Link sowie das Passwort für die jeweilige Veranstaltung. Wenn Sie sich nicht einschreiben können oder wollen, oder wenn Sie Fragen haben, wenden Sie sich bitte an Dr. Sydney Hutchinson: hutchins@hu-berlin.de. The winter 2020/21 guest lectures will take place as online Zoom sessions. We recommend that all who are interested in the lectures sign up for the series using the Moodle site called "Collegium Musicologicum." On that site you will find the links to all Zoom sessions and you will receive the passwords from an administrator. If you are unable to sign up for a free Moodle account, do not wish to, or if you otherwise need assistance, please write to Dr. Sydney Hutchinson at hutchins@hu-berlin.de.
Downloads
(max. 1000 KByte)
Link
Termin löschen
*
Pflichtfeld